حاشیه رویدادهای خبری

نقدی بر تصمیم گیری مدیران اقتصادی از نگاه یک خبرنگار
 
آفت ژول ورنیسم در مدیران اجرایی
ساعت ٩:٥٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٠ آبان ۱۳۸٧ : توسط : کامران نرجه

 

خیال پردازی یکی از آفات اندیشه های مدیریتی در ایران است . برخی از مدیران اجرایی عادت کرده اند حرف های بزرگ بزنند و طرح های غیر قابل اجرا ارائه کنند و شرایط را در خیال خود به گونه ای تصور کنند که انگار امکان انجام هر امر نشدنی در جامعه محیاست.

مهندس محسن هاشمی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری ( مترو ) امروز در یک گفتگوی خبری به گونه ای از این خیال پردازی ها و  تفکرات ژول ورنی در بین مدیران جامعه اشاره کرد  که مطالعه آن خالی از لطف نیست ولی متاسفانه در همین گفتگوی خبری خود ایشان نیز طرح عجیب و غریبی ارائه دادند که میزان خیالی بودن آن کمتر از نمونه مورد مثال نیست .

مدیرعامل مترو گفت : طرح احداث قطار تندرو تهران ـ مشهد تخیلی و «ژول‌ورنی» است

مهندس محسن هاشمی  ضمن نقد سیاست وزارت راه و ترابری مبنی بر پیگیری احداث خط ریلی تندرو تهران ـ مشهدگفت: احداث چنین خط ریلی چه به شکل برقی و چه بصورت مغناطیسی (مگلو) بسیار پرهزینه و زمان‌بر است.
وی گفت: برآورد اولیه نشان می‌دهد راه‌اندازی قطار مغناطیسی (مگلو) در مسیر تهران ـ مشهد نیازمند 7میلیارد دلار اعتبار است که تأمین چنین اعتباری بسیار مشکل است. ضمن آنکه این برآورد در حین اجرای پروژه به چند برابر افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر استفاده از این نوع قطار در طول تاریخ و در کل دنیا بسیار محدود بوده و تاکنون تنها در فاصله 30 کیلومتری میان شهر شانگهای و فرودگاه این شهر در کشور چین احداث شده است. مشخص نیست که اصولاً استفاده از این نوع قطار در مسیر 900 کیلومتری تهران ـ مشهد امکان‌پذیر باشد یاخیر. بنابراین با توجه به همه ابهامات و هزینه‌های بسیار سنگین، پیشنهاد احداث این خط ریلی بین تهران ـ مشهد یک ایده ژول‌ورنی و تخیلی است.
به گفته مهندس هاشمی در شرایطی که بسیاری از مراکز استانها هنوز فاقد امکانات ریلی و اتصال به شبکه سراسری راه آهن هستند، سرمایه‌گذاری برای تسریع روند جابجایی مسافران تهران ـ مشهد منطقی نیست.‏
شایان ذکر است که دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اوایل سال جاری طی دستوری به وزارت راه و ترابری و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواستار تسریع در انعقاد قرارداد ساخت راه‌آهن تهران ـ مشهد شده بود.
هاشمی با اشاره به برگزاری دهمین همایش حمل‌ونقل ریلی ایران طی روزهای 27 و 28 آبان ماه گفت: در این همایش پیشنهاد احداث تونل بزرگ ریلی تهران ـ شمال را ارائه خواهیم کرد.
وی گفت: بزرگترین تونل ریلی جهان با 53 کیلومتر طول در سوئیس قرار دارد و ما در این همایش پیشنهاد احداث تونلی به طول 70 کیلومتر را ارائه می‌دهیم که از زیر رشته کوههای البرز عبور می‌کند و خط 3 راه آهن شهری تهران را در‌ آینده از محل ایستگاه در شرف احداث اُزگل به حوالی علمده و نور متصل خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری افزود: احداث این تونل احتمالاً با صرف هزینه‌ای معادل 3 تا 4میلیارد دلار امکان‌پذیر است.
وی  در عین حال ضمن تائید این سئوال بنده بیسواد  که آیا پیشنهاد احداث بزرگترین تونل جهان زیر رشته کوههای البرز همانند پیشنهاد قطار تندرو تهران ـ مشهد یک ایدة تخیلی و ژول‌ورنی نیست، گفت: به هر حال این فقط یک پیشنهاد است که باید در این همایش مطرح و ارزیابی شود.
وی گفت: با احداث این تونل ریلی زمان دسترسی مردم تهران به شهرهای استان مازندران توسط قطار به حدود 45 دقیقه کاهش خواهد یافت و می‌توان جمعیت سربار تهران را به شهرهای شمالی منتقل کرد تا به راحتی بین محل سکونت و محل کار خود در تردد باشند.

نوشته : کامران نرجه ( خبرنگار روزنامه اطلاعات )