حاشیه رویدادهای خبری

نقدی بر تصمیم گیری مدیران اقتصادی از نگاه یک خبرنگار
 
آمارهای مبهم و غیر قابل اثبات .... ترفند اطلاع رسانی سازمان حمایت
ساعت ٧:۳٩ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٢ اسفند ۱۳۸۸ : توسط : کامران نرجه

یکی از ترفند های جدید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای رفع تکلیف اطلاع رسانی و بزرگنمایی فعالیت های این سازمان ارائه آمار های مبهم و غیر قابل اثبات است که برای مخاطبان هیچ معنا و مفهومی ندارد و آنها را در سردرگمی کامل می گذارد .

دکتر ضیغمی معاون وزیر بازرگانی و رئیس این سازمان که تبحر ویژه ای در آمار سازی و انتشار ارقام پنج شش رقمی تعجباز میزان بازرسیهای سازمان تحت امر خود دارد ، معتقد است که ارائه این آمارها نمایانگر حجم فعالیت های این سازمان برای مبارزه با تخلفات صنفی و بازرسی از واحدهای اقتصادی متخلف است .

در اغلب گزارشات رسانه ای این سازمان که از سوی روابط عمومی آن برای رسانه های مختلف ارسال می شود با ارقام پنج شش رقمی بازرسی های صورت گرفته از واحدهای صنفی و کشف جرایم و تخلفات روبرو می شویم که هیچ یک از آنها قابل اثبات و استناد نیست .

با وجود این حجم فعالیت های گسترده در زمینه بازرسی و نظارت بر توزیع کالا و خدمات از سوی این سازمان دولتی ، معلوم نیست چرا روز به روز تخلفات صنفی در کشور افزایش می یابد و متخلفان نسبت  تکرار جرایم اقتصادی و نادیده گرفتن بازرسی ها جسور تر می شوند .تعجب

بدتر از آن ، اینکه مسئولان زحمتکش این سازمان اعتقادی به گزارش های خبرنگاران از رشد روز افزون گرانفروشی ، تقلب در عرضه کالا و خدمات ، عدم درج قیمت کالا و تخلفاتی از این دست در جامعه صنفی کشور ندارند .

خوشبین ترین مسئولان این سازمان معتقدند که جامعه آماری گزارشات رسانه ای فراگیر و عادلانه نیست و تنها بخش بسیار ناچیزی از مردم جامعه را در برمی گیرد، بنابر این گزارشات خبرنگاران از رشد تخلفات صنفی غیر واقعی است .

و البته گروه دیگری از مدیران این سازمان و متاسفانه تعدادی از مسئولان جدید وزارت بازرگانی ، خبرنگارانی را که در گزارش های رسانه ای خود به رشد آمار فساد اقتصادی و تخلفات صنفی اشاره می کنند ، به مبارزه سیاسی با دولت  و تلاش برای تخریب فعالیت های مردمی مسئولان متهم می کنند .

با این همه آنچه که گزارش های اغلب رسانه های گروهی از وضعیت بازارخرید و فروش کالا و خدمات عمومی نشان می دهد حاکی از تخلف آشکار و بدون واهمه حداقل ١٠ درصد از فعالان صنفی در سطح جامعه است که تاکنون تلاش موثری برای کاهش این نرخ فساد اقتصادی از سوی وزارت بازرگانی صورت نگرفته است .

ای کاش مسئولان این سازمان دولتی خبرنگاران را دوست و امین و یاور خود و سخنگوی عادل مردم قلمداد می کردند و به جای مخالفت و انکار گزارش های رسانه ای ، به تصحیح رویه های مدیریت بر بازار و اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات همت می گماشتند