حاشیه رویدادهای خبری

نقدی بر تصمیم گیری مدیران اقتصادی از نگاه یک خبرنگار
 
نقدی بر مذاکرات صورت گرفته برای بازگشت توپولف به آسمان ایران
ساعت ٢:٥٦ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۳ شهریور ۱۳٩۳ : توسط : کامران نرجه

آزموده را آزمودن خطاست

حداقل 22 سال طول کشید تا مسئولان حمل و نقل هوایی متقاعد شوند، هواپیمای مسافربری روسی و به ویژه "توپولوف" که سازندگان آن ادعا می کنند دارای بالاترین درجه استاندارد بین المللی پروازی است، به درد ناوگان کشورما نمی خورد.

طی این مدت آسمان ایران شاهد 42 سانحه هوایی بود که 24 مورد از آنها تلفات جانی داشت و متاسفانه منجر به درگذشت 1278 نفر از هموطنانمان شد. اما تأسف بارتر اینکه ازمجموع 24 سانحه هوایی منجر به تلفات انسانی در ایران 12 مورد توسط هواپیماهای روسی و نیمی دیگر توسط هواپیماهای ساخته شده در سایر کشورها صورت گرفت. به عبارت دیگر روس ها در سوانح هوایی منجر به تلفات انسانی ایران ظرف 22 سال اخیر سهمی 50 درصدی داشتند.

 از طرف دیگر هواپیمای توپولوف که 8 مورد از سوانح هوایی ایران در این مدت به نام آن ثبت شده، مرگ 446 نفر از مسافران حمل و نقل هوایی ما را در کارنامه خود دارد. یعنی 35 درصد از تلفات سوانح هوایی ایران صرفاً توسط همین نوع هواپیما رخ داده  است.

کارشناسان صنعت هوایی ما به خوبی واقفند که بافت اصلی و ترکیب بدنۀ مهندسیِ تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران غربی است و ناوگان هوایی کشور از ابتدا برای پذیرش هواپیماهای روسی تعریف نشده است.

هواپیماهای ساخت روسیه به ویژه "توپولوف" حتی اگر دارای بالاترین استانداردهای بین المللی پروازی باشند؛ با برخی از ویژگی های اقلیمی کشور ما سازگاری ندارند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها بالاست.

این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد ناوگان هوایی تجاری روسیه را نیز هواپیماهای غربی تشکیل می‌دهند و به ادعای مسئولان سابق صنعت هوایی این کشور، توپولف از نظر ایمنی در رتبه پایین تری نسبت به هواپیماهای غربی قرار دارد.

3 سال پیش با آتش‌ گرفتن موتوریکی از همین نوع هواپیما روی باند فرودگاه، فعالیت تمامی توپولف‌های موجود در ناوگان هوایی روسیه متوقف شد و "دیمیتری مدودوف" رئیس‌جمهور‌  وقت روسیه از کیفیت پایین هواپیماهای ساخت این کشور به شدت انتقاد کرد.

 درچنین شرایطی پس از 8 سانحه سنگین و 11 مورد شرایط اضطراری توسط هواپیمای توپولوف در ایران، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در دولت قبلی پذیرفتند که پرونده فعالیت این نوع هواپیما باید برای همیشه در ایران مختومه گردد و از حدود 5/3 سال پیش تاکنون استفاده از این هواپیما در ایران (حتی در بخش حمل بار) ممنوع شده است.

با این وجود معلوم نیست چه اتفاقی باعث شده تا مسئولان فعلی سازمان هواپیمایی کشوری در جریان سفر اخیر وزیر انرژی روسیه به ایران، مجذوب تبلیغات تجاری روس ها برای استفاده مجدد از توپولوف در ناوگان هوایی ایران شوند.

روس ها در بازگشت از این سفر به کشورخود ادعا کرده اند که با ایران در مورد راه اندازی خط تولید مشترک هواپیمای توپولوف 204 که ظاهراً نمونه پیشرفته تری نسبت به هواپیمای بدنام توپولوف 154 است، مذاکراتی داشته اند.

الکساندر نوواگ وزیر انرژی روسیه که سرپرستی هیات اعزامی کشورش به ایران را در سفر اخیر به عهده داشت، به سیاق اغلب هموطنانش که کمتر مسئولیت فروش تولیدات صنعتی خود را می پذیرند، وقتی با سئوالات مکرر خبرنگاران ایرانی در مورد پرونده سقوط 4 سال پیش هواپیمای توپولوف در حوالی قزوین روبرو شد، فقط به این نکته تاکید کرد که : ما مصمم به همکاری با ایران در زمینه تولید توپولوف204 هستیم!

درست 4 سال قبل بود که یک فروند هواپیمای توپولوف 154 متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین در مسیر پروازی از تهران به ایروان( پایتخت ارمنستان) به دلیل نقص فنی در سیستم ناوبری روی آسمان قزوین منفجر شد و تمامی 168 سرنشین آن جان باختند. بررسی های فنی صورت گرفته توسط کارشناسان ایرانی، سازندگان روسی را به دلیل کم توجهی در تعمیر ادواری هواپیمای مذکور مقصر معرفی کرد ولی روس ها هیچ واکنشی به این مساله نشان ندادند و تا امروز هم نظر خود را در مورد نتایج برسی جعبه سیاه هواپیمای مذکور اعلام نکرده اند.

سازمان هواپیمایی کشوری پس از این حادثه دلخراش و بی توجهی روس ها به اعلام نتیجه بررسی جعبه سیاه هواپیمای مذکور که در واقع غرور ملی ما را خدشه دار کرده بود، پرواز هواپیماهای توپولف‌ 154 را از ابتدای اسفند‌ 1389 به دلیل "نبود پشتیبانی کارخانه‌ای"، "وجود عیب موتوری" و "جلوگیری از بروز خطرات احتمالی بعدی" در ایران ممنوع کرد و 14 توپولف موجود در ناوگان کشور، از آن زمان زمین‌گیر شدند.

حالا دوباره زمزمه ورود نسل دیگری از توپولوف های مرگبار به آسمان ایران موجب نگرانی مردم شده است و متأسفانه مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در مورد اخبار منتشره سکوت کرده اند.

به نظر می رسد مقامات روسی درک کرده‌اند که صنعت حمل و نقل هوایی ایران در شرایط فعلی تحت ظالمانه‌ترین تحریم‌ها قرار دارد و تلاش می‌کنند از این ‌آب گل آلود ماهی گرفته و بازار هواپیماسازی خود را رونق بخشند و در این شرایط چه بازاری بهتر از ایران.

 روی صحبت نگارنده با هموطنان ما در مسئولیت های مختلف صنعت هوایی کشور است که یک بار دیگر فریب تبلیغات تجاری روس ها در فروش کالاهای بلامصرف خود به ایران را نخورید و به احترام تمامی کشته شدگان در سوانح توپولوف، از خرید این نوع هواپیما صرف نظر کنید. مگر نشنیده اید که: "آزموده را آزمودن خطاست !"

 نوشته: کامران نرجه

http://www.ettelaat.com/etiran/?p=71397

http://www.irna.ir/fa/News/81311658/

http://tinn.ir/vdcawmnu.49n6e15kk4.html