حاشیه رویدادهای خبری

نقدی بر تصمیم گیری مدیران اقتصادی از نگاه یک خبرنگار
 
وزیر راه و ترابری کلک دست خودش داد
ساعت ٥:۳۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸٩ : توسط : کامران نرجه

 پس از حدود ٢ ماه چانه زنی مسئولان دولت با نمایندگان مجلس بالاخره امروز نماینده  مردم ساری از تقدیم طرح استیضاح وزیر راه به هیئت رئیسه مجلس خبر داد.

علی اصغر یوسف نژاد با بیان اینکه طراحان طرح استیضاح وزیر راه پس از پایان جمع آوری امضا  طرح مذکور را در جلسه علنی روز چهارشنبه تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند، گفت: این طرح قاعدتا باید امروز اعلام وصول شود در غیر این صورت در جلسه آتی مجلس اعلام وصول خواهد شد.

 

وی از محمدرضا خباز نماینده کاشمر، حسن کامران نماینده اصفهان و مرعشی نماینده رودبار به عنوان امضا کنندگان این طرح استیضاح یاد کرد.

 

البته هیات رئیسه مجلس در موارد مشابه تقدیم طرح های استیضاح وزیران کابینه برای مدتی این طرح ها را مسکوت باقی می گذارد تا فرصت برای رایزنی و توافق رسیدن نمایندگان دولت و مجلس فراهم شود ، بنابراین امکان دارد سرنوشت این طرح نیز مانند طرح های استیضاح دیگر باشد.

 مصطفی کواکبیان  نماینده مردم سمنان  نیز اعلام کرد : طرح استیضاح هشت محور دارد،  تغییرات غیرضروری و غیرکارشناسانه‌ مدیران وزارتخانه‌ها، حوادث متعدد جاده‌ای، ریلی و هوایی، وعده‌های غیرعملی و توخالی بدون پشتوانه‌ قانونی، تخلفات مکرر از وعده‌های قبلی داده شده، بی‌اعتنایی به مطالبات و خواسته‌های مردمی نمایندگان مجلس که به صورت مکرر هم اتفاق افتاده است از جمله محورهای این استیضاح می‌باشد.

کواکبیان تبلیغات پروژه‌های انجام نشده و نیمه‌کاره به صورت مکرر، هزینه‌های فراوان برای تبلیغ موارد شخصی و نمایشی در کشور و برخی تخلفات از موارد قانونی مصرح در شرح وظایف وزارتخانه‌ها را سه محور دیگر این استیضاح برشمرد 

 

نوشته : کامران نرجه


 
وعده پشت سر وعده
ساعت ۳:٠٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸٩ : توسط : کامران نرجه

 وعده‌های مکرر مسوولان وزارت راه و ترابری مبنی بر افتتاح آزادراه 23 کیلومتری تهران - پردیس در نوروز 1389 محقق نشد و این آزادراه که زمان ساخت آن از سال 1381 آغاز شده، همچنان در انتظار تحقق چهارمین وعده بهره‌بردرای یعنی خردادماه قرار گرفت.

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داد حمید بهبهانی ـ وزیر راه و ترابری ـ دی ماه سال 1387 در بازدید از روند ساخت آزادراه تهران - پردیس، در جمع خبرنگاران زمان افتتاح یک باند این پروژه را پایان اسفند همان سال و بهره‌برداری کامل از این آزاد راه را خرداد سال گذشته (138٨) اعلام کرد؛ اما پیمانکاران طرح به محقق شدن این وعده‌ها در تاریخ مذکور خوش‌بین نبوده و در اظهارات خود، این زمان را با توجه به وضعیت و روند ساخت، زودهنگام می‌دانستند، ولی وزیر راه با تاکید بر اتمام نیمی از پروژه در پایان سال 1387 ابراز کرد که در تامین هرگونه مصالح همکاری خواهد شد.

در نهایت خرداد سال گذشته به جای بهره‌برداری کامل، باند برگشت این آزادراه افتتاح شد که وزیر در این باره اظهار کرد: این پروژه هنوز کار دارد و تکمیل نشده است، اما ترافیک شرق تهران را آرام می‌کند. ما نخواستیم یک‌سال دیگر منتظر باشیم تا آزادراه به طور کامل به اتمام برسد.

اما ایمنی این مسیر از ابتدای افتتاح مورد انتقاد پلیس راهور ناجا بود؛ به‌گونه‌ای که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی برای رفع مشکلات ایمنی آزاد راه تهران - پردیس مهلت دو ماهه به وزارت راه داد و تاکید کرد که در صورت عدم رفع این مشکلات، پلیس از تردد خودروها در این آزاد راه جلوگیری می‌کند. در نهایت هم آبان سال گذشته این آزادراه به دلیل نقص فنی و نداشتن حداقل‌های ایمنی مسدود شد که بهبهانی در گفت و گو با ایسنا در این زمینه اظهار کرده بود از نظر طراحی، پیمانکاران روز اول به سرباره این تونل توجه نکرده‌ و بدون محاسبه تونل زده‌اند و باید ترانشه‌ رو باز می‌زدند نه تونل؛ که درحال حاضر ریزش تونل موجب گرفتاری شده و تکمیل آن کار بسیار سختی است.

چندی پیش (اسفندماه) نیز که این آزادراه باید به گفته مسوولان، مراحل نهایی را برای افتتاح طی می‌کرد و برای سفرهای نوروزی زیر بار ترافیک می‌رفت، با ریزش در تونل شماره 4 آن مواجه شد. هرچند که مسوولان مربوطه این ریزش را تکذیب کرده و آن را بسیار جزئی قلمداد کردند، اما زمان بهره‌برداری از این پروژه بازهم به تعویق افتاد و به خرداد امسال موکول شد.

در حالی که بازگشایی این آزادراه برای برای تعطیلات نوروز و تحویل قطعی یک باند آن در پایان اسفند گذشته بارها از سوی وزیر راه و ترابری و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وعده داده شده بود، احمد صدیقی ـ مدیرکل راه و ترابری استان تهران ـ اعلام کرد که این آزادراه برای نوروز امسال به اتمام نمی‌رسد. حال باید دید آیا برنامه افتتاح در خردادماه عملی می شود؟

مبلغ اعتبار این پروژه در خرداد گذشته ـ یعنی زمان افتتاح شماره یک باند آن ـ 104 میلیارد تومان اعلام شده بود.