حاشیه رویدادهای خبری

نقدی بر تصمیم گیری مدیران اقتصادی از نگاه یک خبرنگار
 
فروتنی وزیر و قریحه شاعری !!!!
ساعت ۳:۱۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ آبان ۱۳۸٧ : توسط : کامران نرجه

دکتر حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری  امروز در حاشیه همایش راهداری و  در یک گفتگوی خبری با اشاره به مشکلات راهها  و تلاش گسترده این وزارتخانه برای رفع نواقص جاده ای ایران گفت : جاده های کشور بی عیب نیست  ،  گل بی عیب خداست  !!!

( عین عبارت وزیر راه و ترابری به استناد تلکس خبری واحد مرکزی خبر )

من و چند خبرنگار بیسواد و فاقد قریحه شاعری نفهمیدیم که نواقص جاده های ایران  چه ارتباطی با کمال بی نقص پروردگار دارد. آیا بی عیب بودن گل خداوند ، دلیل مناسبی برای  وجود عیوب فراوان مهندسی جاده های کشور است که سالانه تعداد زیادی از مسافران را به کام مرگ می کشد ؟

نوشته : کامران نرجه ( خبرنگار روزنامه اطلاعات )

 


 
آفت ژول ورنیسم در مدیران اجرایی
ساعت ٩:٥٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٠ آبان ۱۳۸٧ : توسط : کامران نرجه

 

خیال پردازی یکی از آفات اندیشه های مدیریتی در ایران است . برخی از مدیران اجرایی عادت کرده اند حرف های بزرگ بزنند و طرح های غیر قابل اجرا ارائه کنند و شرایط را در خیال خود به گونه ای تصور کنند که انگار امکان انجام هر امر نشدنی در جامعه محیاست.

مهندس محسن هاشمی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری ( مترو ) امروز در یک گفتگوی خبری به گونه ای از این خیال پردازی ها و  تفکرات ژول ورنی در بین مدیران جامعه اشاره کرد  که مطالعه آن خالی از لطف نیست ولی متاسفانه در همین گفتگوی خبری خود ایشان نیز طرح عجیب و غریبی ارائه دادند که میزان خیالی بودن آن کمتر از نمونه مورد مثال نیست .

مدیرعامل مترو گفت : طرح احداث قطار تندرو تهران ـ مشهد تخیلی و «ژول‌ورنی» است

مهندس محسن هاشمی  ضمن نقد سیاست وزارت راه و ترابری مبنی بر پیگیری احداث خط ریلی تندرو تهران ـ مشهدگفت: احداث چنین خط ریلی چه به شکل برقی و چه بصورت مغناطیسی (مگلو) بسیار پرهزینه و زمان‌بر است.
وی گفت: برآورد اولیه نشان می‌دهد راه‌اندازی قطار مغناطیسی (مگلو) در مسیر تهران ـ مشهد نیازمند 7میلیارد دلار اعتبار است که تأمین چنین اعتباری بسیار مشکل است. ضمن آنکه این برآورد در حین اجرای پروژه به چند برابر افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر استفاده از این نوع قطار در طول تاریخ و در کل دنیا بسیار محدود بوده و تاکنون تنها در فاصله 30 کیلومتری میان شهر شانگهای و فرودگاه این شهر در کشور چین احداث شده است. مشخص نیست که اصولاً استفاده از این نوع قطار در مسیر 900 کیلومتری تهران ـ مشهد امکان‌پذیر باشد یاخیر. بنابراین با توجه به همه ابهامات و هزینه‌های بسیار سنگین، پیشنهاد احداث این خط ریلی بین تهران ـ مشهد یک ایده ژول‌ورنی و تخیلی است.
به گفته مهندس هاشمی در شرایطی که بسیاری از مراکز استانها هنوز فاقد امکانات ریلی و اتصال به شبکه سراسری راه آهن هستند، سرمایه‌گذاری برای تسریع روند جابجایی مسافران تهران ـ مشهد منطقی نیست.‏
شایان ذکر است که دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اوایل سال جاری طی دستوری به وزارت راه و ترابری و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواستار تسریع در انعقاد قرارداد ساخت راه‌آهن تهران ـ مشهد شده بود.
هاشمی با اشاره به برگزاری دهمین همایش حمل‌ونقل ریلی ایران طی روزهای 27 و 28 آبان ماه گفت: در این همایش پیشنهاد احداث تونل بزرگ ریلی تهران ـ شمال را ارائه خواهیم کرد.
وی گفت: بزرگترین تونل ریلی جهان با 53 کیلومتر طول در سوئیس قرار دارد و ما در این همایش پیشنهاد احداث تونلی به طول 70 کیلومتر را ارائه می‌دهیم که از زیر رشته کوههای البرز عبور می‌کند و خط 3 راه آهن شهری تهران را در‌ آینده از محل ایستگاه در شرف احداث اُزگل به حوالی علمده و نور متصل خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری افزود: احداث این تونل احتمالاً با صرف هزینه‌ای معادل 3 تا 4میلیارد دلار امکان‌پذیر است.
وی  در عین حال ضمن تائید این سئوال بنده بیسواد  که آیا پیشنهاد احداث بزرگترین تونل جهان زیر رشته کوههای البرز همانند پیشنهاد قطار تندرو تهران ـ مشهد یک ایدة تخیلی و ژول‌ورنی نیست، گفت: به هر حال این فقط یک پیشنهاد است که باید در این همایش مطرح و ارزیابی شود.
وی گفت: با احداث این تونل ریلی زمان دسترسی مردم تهران به شهرهای استان مازندران توسط قطار به حدود 45 دقیقه کاهش خواهد یافت و می‌توان جمعیت سربار تهران را به شهرهای شمالی منتقل کرد تا به راحتی بین محل سکونت و محل کار خود در تردد باشند.

نوشته : کامران نرجه ( خبرنگار روزنامه اطلاعات )


 
راه حل وزیر بازرگانی برای بهبود کیفیت نان
ساعت ۸:٢٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٠ آبان ۱۳۸٧ : توسط : کامران نرجه

 

دکتر سید مسعود میرکاظمی – وزیر بازرگانی – یکی از ایده پردازترین اعضای کابینه دولت به حساب می آید و دیدگاه های کلاسیک وی در زمینه رفع مشکلات اقتصادی زبانزد عامه نمایندگان رسانه های خبری است . یکی از ویژگی های منحصر به فرد جناب آقای میرکاظمی عادت ایشان به تدریس و تعلیم مباحث اقتصادی در هر موقعیت زمانی و مکانی است . کافیست تریبون و میکروفونی فراهم باشد تا شاهد هنر نمایی جناب آقای وزیر در هر یک از مباحث مرتبط با اقتصاد باشیم . ایشان قادرند در هر مجلسی اعم از ترحیم ، عروسی ، جشنواره ، همایش ، نمایش و.... پیرامون دیدگاههای ریکاردو و تفاوت های آن با آرای مارکس  و ربط هر دو به کمبود پرتقال در بازار شب عید صحبت کند و مطمئن هستند که مستمعین ایشان تاکنون چنین سخنان نغزی را نشنیده اند .وزیر بازرگانی حتی از جلسات خبری خود با نمایندگان رسانه های خبری که حداکثر  سالی یک تا دو بار برگزار می شود ، به عنوان فرصتی مغتنم برای آموزش خبرنگاران بی سواد و آشنا سازی آنان به مفاهیم پایه ای علم اقتصاد بهره می برند ، بطوری که قادرند پاسخ کمبود میوه و یا گرانی برخی مواد غذایی  در دوره وزارتی خود را با تشریح دیدگاههای اقتصادی امیل دورکیم  بدهند .  

از این جهت پاسخ کوتاه ترین سئوالات خبری در مصاحبه با جناب آقای دکتر میرکاظمی حداقل 35 دقیقه به طول می انجامد و دست آخر جناب آقای وزیر راضی نمی شوند و ادامه پاسخ  به جلسات بعدی موکول می شود. البته معمولا جماعت خبرنگاران نیز چیزی از صحبت های عالمانه جناب آقای وزیر سر در نمی آورند !

وزیر محترم بازرگانی در تازه ترین کلاس اقتصادی خود ، هنگامی که در مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سئوال یکی از نمایندگان در مورد کیفیت نامطلوب پخت نان در شهر ها حاضر شده بود، با ارائه طرح ویژه و ضربتی خود برای رفع این مشکل اعلام کرد که چنانچه 60 هزار نفر بازرس برای کنترل کیفیت پخت نان در نانوایی های استخدام شود و بر روند تولید نان نظارت گردد ، کیفیت نان بهبود خواهد یافت .البته این حقیر بی سواد هرگز متوجه نشدم که جناب آقای وزیر از کجا به عدد 60 هزار رسیده اند و آیا ایشان به مساله تامین حقوق ماهیانه 60 هزار نیروی انسانی و نقش آن در تغییر هزینه تولید نان  برای دولت اندیشیده اند یا خیر؟به حساب بنده بی سواد اگر هر کدام از این بازرسان تنها 100 هزار تومان در ماه دستمزد دریافت کند ، ماهانه 6 میلیارد تومان به هزینه تامین نان  برای دولت افزوده می شود.

یکی از خبرنگاران بی سواد دیگر  می گفت که جناب آقای وزیر یا نمی دانند 60 هزار نفر ، چه تعداد انسان است و یا نمی داند مفهوم بازرس و نیروی انسانی چیست ؟

نوشته : کامران نرجه ( خبرنگار روزنامه اطلاعات )

 

 

 

 


 
موفقیتی چشمگیر برای مدیریت دکتر بهبهانی در وزارت راه و ترابری
ساعت ۸:٢٥ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٠ آبان ۱۳۸٧ : توسط : کامران نرجه

کمتر از دوهفته پس از افتتاح  طرح تعریض و بهسازی جاده دیزین – گچسر و تبلیغات گسترده وزارت راه و ترابری مبنی بر ایمن بودن این جاده برای تردد خودروهایی که از شمال شرق تهران قصد دستیابی به جاده چالوس را دارند ، وزیر راه و ترابری که خود در مراسم افتتاح این جاده شرکت کرده و جلوی دوربین صدا و سیما از ابتکار وزارتخانه تحت امرش درکاهش بار ترافیک جاده چالوس با بهره برداری از این طرح سخن رانده بود ، اعتراف کرد با بارش اولین برف جاده مذکور را خواهیم بست !

رئیس پلیس راه کشور نیز دو روز پس از افتتاح این جاده به اصلاح امن !!! اعلام کرد که تردد از این محور به دلیل عرض باریک آن و وجود شیب های بسیار تند و خطرناک و همچنین نبود حفاظ های جانبی طولانی ، برای کلیه خودروها خطرناک و نا امن است.

طرح تعریض جاده دیزین - گچسر اول آبان ماه در مراسم ویژه ای با حضور دکتر حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری به بهره برداری رسید و دیروز ( ۱۴ آبان ماه ) همین مقام ارشد دولتی اعلام کرد که به محض بارش نخستین برف این جاده بسته خواهد شد .

وزیر راه و ترابری اعتراف کرد که این جاده تنها برای تردد خودرو با سرعتی حدود۳۰ کیلومتر در ساعت ساخته شده است و برای سرعت بالاتر خطرناک است.

برای این حقیر بی سواد جای این سئوال باقیست که در کشور ما سالانه چند طرح عمرانی با این میزان دقت در رعایت استاندارهای کیفی و ایمنی احداث می شود !!!

نوشته : کامران نرجه ( خبرنگار روزنامه اطلاعات )